Сьогодні більше ніж 54% людей у світі живуть у містах, де споживається 60-80% енергії та утворюється близько 75% викидів CO2. Транспорт є одним із найбільших забруднювачів повітря у місті. За підрахунками Європейської Комісії, на міські авто припадає близько 40% від усіх викидів вуглецю, що спричинені використанням автомобільного транспорту. Надмірна автомобілізація, окрім очевидних екологічних проблем (смог, шум, забруднення землі), створює ще й економічні. Лише від заторів у містах країни щорічно втрачають від 2 до 4% ВВП (витрачений час, пальне, амортизація автомобіля).

Усвідомлення потенційних переваг від використання «зелених» видів транспорту та активної мобільності призводить до того, що з кожним роком кількість міст, транспортна політика яких спрямована на популяризацію велоруху та пішохідних прогулянок, зростає. Збалансовані стратегії сталої міської мобільності, в яких перевага надається розвитку громадського транспорту, зручної вело- та пішохідної інфраструктури, роблять міста більш відкритими та комфортними для мешканців, дозволяють покращити екологію, заощадити кошти (як приватні, так і публічні) і навіть стимулювати економічне зростання.

Чому міста обирають велосипед?

Успішний досвід європейських міст свідчить про те, що велосипед може стати одним із пріоритетних видів міського транспорту (наприклад, в Копенгагені та Амстердамі, загальновизнаних велосипедних столицях, близько 30% всіх поїздок здійснюється на велосипеді).

Масштабне дослідження, проведене Європейською федерацією велосипедистів, дало змогу обрахувати сумарний економічний ефект від їзди на велосипеді, що оцінюється більше, ніж у 513 мільярдів євро.

1. Мобільність. Як показує практика, більше ніж 30% від всіх поїздок у місті здійснюються на відстань, меншу ніж 3 км, а близько 50% становлять поїздки до 5 км. Велосипед є найшвидшим видом транспорту для поїздок на таку дистанцію. Використання велосипеда замість автомобіля на короткі відстані дозволяє зменшити завантаженість доріг і відповідно, знизити економічні втрати від заторів.

2. Простір (раціональне використання землі). Для пересування та паркування велосипеди потребують значно менше місця, ніж інші види транспорту. З урахуванням того, що більшість європейських та пострадянських міст не розраховані на ту кількість автомобілів, що є сьогодні, цей аргумент є критично важливим.

3. Вартість інфраструктури. Велоінфраструктура потребує значно менших витрат на будівництво та об-слуговування у порівнянні з автомобільною. Наприклад, створення одного паркувального місця для автомобіля коштує від 4 до 8 тисяч євро, в той же час, паркінг для 8-10 велосипедів обійдеться місту приблизно у 1 тисячу євро. Вартість будівництва 1 км доріг в Україні коливається від 5 до 78 мільйонів гривень, що в 6-10 разів більше суми, необхідної для створення 1 км велодоріжки з нуля. Для порівняння, в таблиці розміщені витрати на будівництво велоінфраструктури в ЄС.

4. Соціальна справедливість та інклюзія. Велосипед є доступним видом транспорту: лише 10% людей у світі можуть дозволити собі авто, тоді як велосипед можуть купити близько 80%. За словами мера Боготи Енріке Пеньялоси, «велодоріжки — це символ демократії. Це означає, що громадянин, який їде на велосипеді за 30 доларів, так само важливий, як і громадянин, що їде на машині за 30 000 доларів».

5. Безпека. Велосипед безпечніший за автомобіль: із врахуванням середньої швидкості руху велосипеда у 20-30 км/год., майже повністю виключена можливість ДТП із смертельними наслідками для велосипедистів та пішоходів. Більше того, дані досліджень свідчать про те, що чим більша кількість велосипедистів на дорогах у місті, тим менша ймовірність летальної ДТП за їхньої участі. Для України, де кількість смертельних аварій у 3-4 рази вища, ніж в країнах Європи, а щорічні збитки від смертельних ДТП, за приблизними розрахунками, становлять від 10 до 26 мільярдів гривень (0,5-1,3% ВВП), це особливо актуально.

6. Екологія. Велосипед не забруднює повітря і не створює шуму. Для міст, в яких автомобілі є основним джерелом забруднення, велосипедизація є однією із найбільш дієвих стратегій розвитку сталої мобільності.

7. Здоров’я. За даними досліджень, близько 10% смертей у світі спричинені низькою фізичною активністю. Велосипед — це прекрасний спосіб підтримувати фізичну форму, яким можуть користуватись люди різних вікових категорій. Для національної системи охорони здоров’я це означає збільшення тривалості життя, зменшення витрат на лікування та кількості невиходів на роботу через хворобу, для економіки — підвищення продуктивності праці та значний потенціал для зростання ВВП.

8. Бізнес-середовище. Велосипед пожвавлює місцеву економіку: велосипедисти частіше зупиняються, щоб зробити покупки в крамницях чи посидіти в місцевих кафе. Інвестиції у велоінфраструктуру роблять міста більш привабливими для туристів, що стимулює розвиток не лише туристичної галузі, а й багатьох суміжних.

9. Мультиплікаційний ефект. Містам вигідно вкладати кошти у велосипедну інфраструктуру: збільшення кількості дружньої до велосипедистів інфраструктури збільшує кількість велосипедистів, що створює величезний імпульс для розвитку економіки і зростання ВВП.

Поділитися текстом

Facebook Twitter

Коментарі