Песимізм і відсутність довіри одні до одних — це дві поширені соціальні проблеми на Донбасі. Недавнє муніципальне опитування 24 обласних центрів (IRI, 2018) вказує на те, що жительки та жителі Сєвєродонецька дають найнижчу оцінку загальному стану справ в Україні та в їхньому місті. Вони не бачать позитивних речей, які відбуваються в країні і не довіряють нікому, кого не знають особисто, особливо не довіряють «владі».

Процес об’єднання громадян_ок починається з консолідуючої ідеї, яка стає каталізатором запуску вcього механізму. В рамках проекту ВелоСхід таким інструментом розвитку громадянського суспільства у містах Донецької та Луганської областей став велосипед. Він посприяв появі нових горизонтальних зв’язків між людьми, допоміг активним громадян_кам посилити рівень довіри. А також зробити перші кроки до співпраці з місцевими органами влади, аби навчитися професійніше впливати на прийняття рішень у містах.

Результатом проекту є 7 позитивних кроків, що свідчать про розвиток громадянського суспільства у містах Донецької та Луганської областей.

Слов’янськ: об’єднання та відкритість

«Вперше у нашому місті відбулась така подія, як веловихідні „ВелоДвіжОк“, яка об’єднала велосипедист_ок, громадський сектор і представни_ць влади,» — каже Анна Авдіянц, голова громадської організації «Платформа ініціатив „Теплиця“».

Читайте також:
 Велосипед у місті: економічний ефект

Завдяки успішній співпраці «Теплиці» та Слов’янського велоклубу «ТОР» веловихідні мали потужний розголос серед жительок і жителів міста. Це була перша масова інклюзивно-велосипедна подія у Слов’янську, участь у якій взяли не лише велосипедист_ки, а й мешкан_ки, які не користуються велотранспортом, та люди на візках.

Як велосипед вплинув на розвиток місцевої громади?

  • «Теплиця» та Велоклуб «ТОР» планують у співпраці з міською радою зробити фестиваль «ВелоДвіжОк» щорічною подією для об’єднання людей різного віку та соціального статусу.
  • Велоклуб «ТОР» змінив свій стиль комунікації і став відкритим — у ініціативи з’явилася публічна сторінка. Досвідчені велосипедист_ки запровадили щотижневі велопоїздки у нешвидкому темпі і почали запрошувати на них мешкан_ок міста.
  • Активіст_ки, які раніше були скептично налаштовані до місцевої влади, почали включатися у процеси адвокації розвитку велоінфраструктури та інших соціальних проектів. Слов’янський велоклуб «ТОР» проведе велосипедний аудит кількох вулиць, які зараз реконструюють з облаштування велосипедних смуг; після чого надасть свої рекомендації міській раді.
  • З’явилася ініціатива подати на конкурс бюджету участі проекти з розвитку велоінфраструктури у місті.

Добропілля: розвиток

«Ми маємо на меті відкрити свою громадську організацію, аби мати вплив на владу і потужний голос у прийнятті рішень на місцевому рівні. Також ми з колегою вперше взяли участь у соціальних проектах міста щодо побудови велодоріжок,» — каже місцева велоактивістка Наталія Дороговцева.

Веловихідні «ДоброВело» були першою публічною подією для спільноти «DobroVelo», організованою у співпраці з місцевим бізнесом. Вона показала потенціал для розширення велоспільноти, об’єднання з новими людьми, вихід на нові аудиторії і залучення мешкан_ок до важливих соціальних процесів у місті.

Як велосипед вплинув на розвиток місцевої громади?

  • Місцеві жител_ьки пам’ятають і говорять про веловихідні «ДоброВело», очікуючи на наступну подію подібного формату. За словами велоактивіст_ок, близько десяти мешкан_ок висловили бажання долучитися до організації веловихідних у наступному році на волонтерських засадах.
  • За спостереженнями місцевих велоактивіст_ок, після проведення веловихідних у Добропіллі більше людей почали їздити на велосипедах по дорозі, не боячись автомобілів.
  • На події ініціативної групи стало приходити більше людей. За словами велоактивіст_ок, їх кількість збільшилася на п’ять осіб.
  • Велосипедна ініціативна група «DobroVelo» вирішила зареєструватися і функціонувати як громадська організація.
  • У місцевих велоактивіст_ок з’явилася ініціатива створити у своєму місті велодоріжку, соціальний велогараж і велошколу з безпеки руху на дорозі.

Лисичанськ: включеність молоді

«Завдяки цьому проектові наше місто почало ставати впізнаваним і багато людей зацікавилися ним. Звичайно, наша організація теж почала набувати впізнаваності. Наступного року, надіюся, проведемо „Двіж on Wheels“ ще раз. Думаю, цей фестиваль може стати щорічним,» — каже Віталій Матухно, керівник організації «LSK Youth».

Веловихідні «Двіж on Wheels» стали першою публічною масовою велосипедною подією у Лисичанську, до якої долучилися люди різного віку та різних смаків.. Це також була перша публічна подія, яку організували місцеві молодіжні організації «LSK Youth» і «The People».

Як велосипед вплинув на розвиток місцевої громади?

  • Участь у події місцевої патрульної поліції дала можливість людям поспілкуватися з патрульними і підвищити рівень довіри до них.
  • Молодіжні організації отримали досвід проведення великих міських подій, навчилися комунікувати, знаходити партнер_ок і співпрацювати з іншими організаціями.
  • У місті з’явився позитивний приклад взаємодії молоді, громадського сектору, поліції та місцевих органів влади.

Мирноград: готовність до змін

«Велотема чудово об’єднує різних людей, і в цьому є перспективи розвитку громадянського суспільства,» — каже активіст Олександр Корольов.

Під час веловихідних «Двоколісний День» у Мирнограді відбувся не лише велофестиваль, а й презентація майбутнього публічного простору «ТеплаТраса», який активіст_ки планують облаштувати на закинутому пустирі.

Як велосипед вплинув на розвиток місцевої громади?

  • У місті з’явився досвід нового формату проведення державного свята Дня Незалежності.
  • Під час велофестивалю почалася комунікація і промоція проекту публічного простору «ТеплаТраса».
  • Під час велофестивалю 17 місцевих волонтер_ок отримали досвід організації та проведення публічних подій.
  • За словами місцевих активіст_ок, мерія зацікавлена у розвитку велосипедної інфраструктури й обіцяє закласти на неї кошти у бюджеті міста на 2019 рік.

Костянтинівка: дискусія та взаємодія

Сергій Мірошниченко, представник вільного простору «DRUZI», каже: «Важливою була дискусія мешкан_ок з представником міськради. У нас раніше ніхто такого не робив. Програма велофестивалю була настільки насиченою, що всі здивувалися: час можна проводити по-різному. Здивувало, що долучилися люди різного фінансового становища і ця подія їх об’єднала. У наших людей ще немає поняття „активіст_ка“, але це прийде згодом. Якщо подібні події проходитимуть частіше, вони зрозуміють, що можуть змінювати своє місто і країну».

Читайте також:
 Код міста: не можна приїхати в місто і за кілька днів створити добро

Веловихідні «Круті педалі» були першою публічною велосипедною подією за всю історію міста. Її родзинкою став велотур місцевою промисловою зоною до причалу на березі річки та муралу в ангарі, створених минулого року в межах проекту «МетаМісто: Схід» за участі команди вільного простору «DRUZI».

Як велосипед вплинув на розвиток місцевої громади?

  • До події долучився заступник міського голови Костянтинівки Віктор Василенко, який також є активним велосипедистом. Він заявив, що розуміє потребу покращення умов для велосипедист_ок і важливість розвитку безпечного міського середовища та велоінфраструктури.
  • У місті вперше відбувся відкритий діалог між мешкан_ками і органами влади, під час якого була можливість відкрито поставити запитання представнику мерії.
  • За словами місцевих активіст_ок, до громади прийшло розуміння наскільки важливо демонструвати запит, мобілізовуватися навколо конкретних тем і створювати платформу для співпраці задля якісних змін.
  • З’явився досвід використання паркової зони «Тихий сквер» для відкритих масових заходів, яких там раніше не проводили.
  • Велофестиваль продемонстрував, що у людей різного віку й соціального статусу можуть бути спільні інтереси та запити.

Дружківка: комунікація

Веловихідні «Дружбайк» — це перший велосипедний фестиваль, в якому взяли участь усі три велосипедні спільноти міста: туристичний клуб «Енергія», громадська організація «LEVEL» та велоспільнота «Пісні колес». Ніколи раніше вони не співпрацювали і не комунікували разом.

Як велосипед вплинув на розвиток місцевої громади?

  • Місцеві велоспільноти налагодили комунікацію між собою і об’єдналися для проведення публічної події.
  • Велосипедист_кам роздали 150 примірників правил дорожнього руху, які вчать правильного пересування по дорозі.
  • Представни_ці міської ради задекларували готовність до діалогу та співпраці з громадськими організаціями щодо розвитку велосипедної інфраструктури, а також у інших сферах.

Краматорськ: партнерство

«Нещодавно була підтримана петиція щодо створення велоінфраструктури у місті. Це маленький, але важливий для нас крок. Дуже сподіваємося, що за кілька років Краматорськ стане безпечним для велосипедист_ок містом,» — каже Микола Дорохов, керівник вільного простору «Вільна Хата».

Вже у жовтні на сайті міської ради з’явився проект Програма розвитку велосипедного спорту на 2019-2021 роки.

Читайте також:
 Витіснення і заохочення: швейцарська модель планування вулиць

Велоінфраструктура — це не лише питання велодоріжок. Велосипед є важливим навіть для тих, хто ним не користується. Він позитивно впливає на екологію і туристичну привабливість, підвищує мобільність і сприяє зміцненню соціальних та культурних зв’язків, а також генерує гроші, приваблюючи інвестиції. Розвиток велосипедного активізму передбачає проведення адвокаційних кампаній, публічні комунікації, налагодження горизонтальних зв’язків, контроль якості робіт, висвітлення міських процесів. Це все сприяє розвитку громадянського суспільства, який забезпечує демократичність держави і допомагає вирішувати соціально-політичні проблеми.

Проект «ВелоСхід» реалізується громадською організацією «Асоціація велосипедистів Києва» в рамках Проекту «Зміцнення громадської довіри» (UCBI II), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).

Поділитися текстом