У процесі активізації громади та винесення певних тем на широке обговорення, виникають спірні, а подекуди і конфліктні ситуації. Вирішити конфлікт всередині спільноти або між спільнотою і органами допоможуть інструменти, в основі яких лежить проста істина: «Кожен хоче бути почутим».

В рамках стажування в Аналітичному центрі CEDOS у 2015-2016 роках в межах «Ініціативи з розвитку аналітичних центрів України», яку виконує Міжнародний фонд «Відродження» у партнерстві з Фондом розвитку аналітичних центрів та за фінансової підтримки Посольства Швеції в Україні Лілія Лаврук (Ковшун) підібрала кілька партисипативних інструментів для подолання конфліктів.

Читайте також:
Інструменти партисипації. Об’єднання спільноти
Інструменти партисипації. Натхнення спільноти на дії
Інструменти партисипації. Співпраця спільноти й органів влади

1. Міжгруповий діалог

Intergroup dialogue, sustained dialogue

Діалог між двома конфліктними групами у безпечному місці. Діалог не має на меті термінового вирішення конкретної проблеми, а слугує для трансформації конфліктних стосунків у громаді.

Методологія. Мета цього інструменту — створити безпечний простір для людей з різними поглядами, щоб вони могли поділитися своїм персональним досвідом і відчути, що їх почули. Часто використовується для того, щоби провести попередню підготовку для подальшої дискусії і спільних дій всередині групи, яка має конфлікт. Учасники представляють щонайменше дві конфліктні групи, які збираються регулярно — 1-2 рази на тиждень — протягом кількох місяців (протяжність залежить від глибини конфлікту) на території, нейтральній і безпечній для обох груп.

Приклад. Інструмент активно застосовується у США для уникнення та вирішення міжгрупових конфліктів (більше про успіхи використання інструменту — в теоретичній статті); існує Інститут Міжгрупового Діалогу, який пропонує застосування Міжгрупового діалогу в університетах, а також готує медіаторів та програми.

Ресурси. Просторе приміщення, підготовлений модератор. Тривалість одної зустрічі — 1,5-2 години.

Учасниці та учасники. Кількість учасників необмежена, але усі вони належать до двох протилежних груп; може бути кілька окремих зустрічей із заміною доповідачів.

2. Планування реального

Panning for Real

Візуальна модель середовища, в якому живе громада, що потребує змін.

Методологія. Активна сусідська група (можуть бути школярі, активісти ОСН) створює об’ємну модель свого району, де на окремих папірцях записуються і чіпляються проблемні питання, на які потрібно звернути увагу. У такій спосіб заявити про свої потреби мають змогу навіть ті люди, які не можуть взяти повноцінну участь в усіх інших типах обговорень (наприклад, мігранти, які не знають мови, люди старшого віку, люди з особливими потребами). Модель створюється вузькою групою людей, але повинна бути продемонстрована якомога ширшій громаді. Супроводжувати модель повинні пояснення (у вигляді тексту чи від волонтерів-медіаторів), а також чисті папірці, на яких охочі можуть залишити власні примітки.

Приклад. Planning for Real громади Східного Лондона.

Ресурси. Потрібен керівник, який розуміє процес створення моделі; кілька тижнів на створення моделі та 2-3 місяці на демонстрації.

Учасниці та учасники. Кількість учасників необмежена, добір вільний і неконтрольований організаторами.

3) Співчутливе слухання

Compassionate Listening

Інструмент, що дозволяє вислухати позиції двох протилежних сторін конфлікту: «жертви» і «кривдника».

Методологія. Учасники діляться на дві групи і по черзі слухають кожну сторону. Важливо зберігати повагу та вислухати позицію до кінця, не перебиваючи і не даючи власних моральних оцінок. Цей інструмент не має на меті визначення правих чи покарання винуватих; він не вирішує конфлікт, а дає змогу зрозуміти одне одного.

Приклади. Інструмент використовується для вирішення арабо-ізраїльського конфлікту, проблем постгеноцидної пам’яті юдеїв та німців, індіанських меншин в Америці. Окрема організація — The Compassionate Listening Project — надає консультації та готує тренерів, які можуть проводити Співчутливе слухання.

Ресурси. Час — одна розмова від 30 хвилин чи тривала зустріч у кілька сесій протягом 3 днів. Потреба підготовленого модератора.

Учасниці та учасники. Кількість учасників — від 2 до 200, але найрезультативніша — близько 30.

Поділитися текстом