Хлопець років п’яти ледь тримається, аби не заплакати.
– Ой, а що вже нема, де дитині крейдою помалювати? — з подивом і сумом помічає бабуся, — а він в мене весь ранок просився. Невже не встигли? Кажуть тут вчора було якесь свято.
– Ні, бабусю, не свято, тут був майдан здорової людини, — посміхається директор Агенції розвитку міста. В коробці з паперами і хламом він знаходить маленький шматок синьої крейди, — тримай, малий, помалюй, поки ми тут збираємось. Може тобі вдастся створити картинку майбутнього Житомира.
21-22 вересня 2019 року в Житомирі намалювали картинку міста, в якому захотілося залишитися, народити дітей і чекати свою урбаністичну старість. Іншими словами зробили «ПАРКування Соборного» — урбаністичну інтервенцію на головному майдані міста. Спочатку розкажемо, як це починалося.
Про всеукраїнський містобудівний конкурс
У 2018 році Житомирська міська рада оголосила проведення Всеукраїнського містобудівного конкурсу на реконструкцію майданів Соборний і Перемоги. Ідея подивитися з нового ракурсу на центральні площі виникла під час реалізації проекту «Інтегрований розвиток міст в Україні», за підтримки німецького урядового товариства GIZ. Цей об’єкт обрали не випадково. При розробці Концепції інтегрованого розвитку і Плану сталої мобільності Житомира стало зрозуміло, що майдан Соборний грає важливу функцію з точки зору з’єднання ключових історичних, культурних і комерційних об’єктів Житомира. Майдан Перемоги є важливим транспортним хабом для реалізації транспортної стратегії міста.
Читайте також:
Витіснення і заохочення: швейцарська модель планування вулиць
Водночас, розвиток майданів не можна назвати простою задачею. Територія навколо є частково міською, державною і, навіть, приватною власністю. Лише на самих майданах знаходяться 9 об’єктів культурної спадщини і ще більше довкола. Стало очевидно, що без комплексного інтегрованого планування не вдасться отримати якісну та цілісну картину центральної локації міста.
Технічне завдання на конкурс розробляла робоча група, до якої увійшли представники міської і обласної адміністрацій, експерти з різних сфер і міжнародні консультанти з міського і транспортного планування. На конкурс подалося дев’ятнадцять організацій. За результатами рейтингової оцінки серед них обрали трьох фіналістів, які запропонували своє бачення розвитку майданів Соборний і Перемоги. В травні 2019 року журі обрало переможну концепцію від ЛКП «Інститут просторового розвитку». Її представили на «Майстерні міста» і в червні була створена робоча група з реалізації результатів конкурсу.
Проте, концепція розвитку території — ще не готовий до реалізації проект. Для того, аби розробляти детальні рішення, необхідно погодити загальну картинку, зрозуміти, куди рухатися. Концепція розвитку майданів дала змогу побачити, що простір може бути облаштований безпечніше і комфортніше. Майдан Соборний може стати більш людино-орієнтованим, а майдан Перемоги — якісним транспортним хабом, а не тільки парковкою під танком.
Однак, як зрозуміти, що із запропонованого в концепції сприймається житомирянами? Які акценти потрібно додати або уточнити, а головне — як визначити, з чого починати?
Про народження «ПАРКування Соборного»
«Ми зрозуміли: аби визначити, куди рухатися далі, маємо дати житомирянам можливість побачити, яким може бути Житомир на власні очі,» — каже Дмитро Ткачук, заступник міського голови і очільник робочої групи з реалізації результатів містобудівного конкурсу.
Гуру менеджменту радять починати з найскладніших задач. Так було вирішено втілити частину концепції по реорганізації майданів у тестовому режимі та почати з найбільшого її шматка — майдану Соборного.
Читайте також:
Чому автомобіль не має бути головним пріоритетом у місті
Періодом проведення обрали Європейський тиждень мобільності (ЄТМ) — всесвітню акцію, яка об’єднує міста, що займаються розвитком сталої та дружньої до середовища мобільності. Єврокомісія оголосила темою ЄТМ 2019 пересування пішки та велосипедом, тож цілі Житомира щодо розвитку велопішохідного центру співпали з європейськими.
Враховуючи, що повна реалізація концепції неможлива без реконструкції, ЛКП «Інститут просторового розвитку» розробив варіант організації дорожнього руху, який можна реалізувати без капітального будівництва.
Метою проекту трансформації майданів не є обмеження автомобільного руху. Радше, навпаки — ефективне використання простору, зрозуміле і корисне для кожного користувача.
Сьогодні майдан Соборний фактично є транспортною розв’язкою. Асфальтована площа проїжджої частини для руху і стоянки автомобілів становить майже 1 гектар або 9 768 квадратних метрів. Протягом року майдан працює в двох режимах: повністю відданий під автомобільну розв’язку або повністю закритий для моторизованого руху під час проведення загальноміських свят. І хоча розрахунки і моделювання показали, що зменшене кільце впорається з існуючим навантаженням на вулично-дорожню мережу, найбільшим сумнівам в запропонованій концепції піддавалися саме транспортні питання. Метою експерименту було визначено протестувати запропоновану схему руху в реальних умовах. В результаті реорганізації майже половина території майдану звільнилася від транспорту. Це відкрило можливість подивитись, яким має бути людяний і комфортний центр Житомира.
Читайте також:
Олег Рибчинський, «Ринкові площі історичних міст України»: уривок з книжки
Концепцію облаштування простору розробив архітектор Дмитро Ісаєв: «Тема створення тимчасового публічного простору — це швидкий, зручний, а головне — дешевий спосіб перевірити ідеї, закладені в майбутній проект, і донести їх до містян в найпростішій спосіб. По-суті, це макет в масштабі 1:1 та полігон тестування потенціалів одночасно.»
Первісна концепція облаштування простору передбачала п’ять зон: зона вуличного перформансу зі сценою і амфітеатром, паркова зона, зона активного відпочинку і спорту, інформативно-освітня зона і зона вуличної їжі. Однак через затримки в погодженні схеми організації руху, територію зменшили, і вона вмістила три зони.
Про концепцію «ПАРКування Соборного»
ПАРКування Соборного — це урбаністична інтервенція, експеримент і нова форма якісного діалогу тих, хто планує розвиток міста і мешканців.
За своїм визначенням, майдан або площа є однією з найстаріших форм міського середовища. Відкриті простори з високим рівнем доступності використовувалися для економічної і соціально-політичної діяльності від початку історії. Таким був і майдан Соборний в Житомирі, але він втратив свою соціальну функцію і поступився місцем автомобілям. Аби простір почав «дихати», необхідно заповнити його життям і розмістити якомога більше зелені. Цю ідею підтримали КП «Зеленбуд» і розсадник «Корнеліс».
Так виникла ідея назви «ПАРКування Соборного». Насправді «ПАРКування» — не така вже й нова ідея. В 2005 році в Сан-Франциско троє урбаністів орендували паркувальне місце і перетворили його на маленький парк. Ця ідея набула такої популярності, що за останні 14 років її відтворювали у всьому світі та в українських містах. Проте в таких масштабах, як на Соборному, ПАРКування відбулося вперше в Україні.
Для того, щоби більше людей змогли побачити перетворення і приєднатися до дискусії, організатори запросили місцеві організації добровільно організувати активності. Єдина вимога — активність має відповідати вуличному формату. В результаті було проведено більше двох десятків заходів від 17 різних організацій.
Читайте також:
Оновлення Ярвалу: цінності, дослідження, експеримент
Програма U-lead з Європою підтримала облаштування мобільного екстрім-парку. Тема скейт-парку не є для Житомира новою. Періодично з’являються петиції з пропозицією облаштувати спеціальну зону в різних частинах міста. На гранітних парапетах між майданами Соборний і Перемоги регулярно зустрічаються місцеві екстремали. В пропозиціях з реконструкції майданів екстрім парки з’явилися у всіх трьох концепціях. ПАРКування Соборного дало змогу перевірити, а чи справді в Житомирі є попит на майданчик для екстремального спорту. Мобільний парк ще не був змонтований, а на ньому вже кружляло близько десятка скейтерів. За два дні молодь організувалась і сформувала порядок змагань, в яких взяло участь понад 70 молодих екстремалів. Де-факто організатори акції лише надали простір для реалізації, а молодь сама наповнила його змістом.
«Дуже крута акція, — каже співорганізатор аматорських змагань екстремальних видів спорту Артем, — дуже добре, що нас помітили». І справді, ПАРКУвання Соборного дозволило місцевим екстремалам заявити про те, що вони існують.
Залучити місцевий бізнес на майдан Соборний було непросто. Досі на площі майже не було людей. «От якби там був концерт або якесь масове скупчення, то ми могли би виставити точки з їжею. А так, ми працюватимемо в збиток.» Грошей не було, але організатори стояли на своєму, вулиця має бути вулицею. Концерт, фестиваль, марафон — це важливі і цікаві заходи для міста. Однак ПАРКування Соборного — це не про захід, а про нормальну європейську вулицю. І продовжували шукати тих, хто повірить в інший майдан Соборний.
Люди, які приєдналися до проведення, сповідують ті ж цінності, що і ПАРКування Соборного, а саме сучасний комфортний простір для кожного житомирянина. Власник найсмачнішої кави в Житомирі Caffeggio, Сергій Мельниченко, зізнається, що коли йому запропонували поставити кав’ярню на Соборному, у нього були сумніви, чи прийдуть туди люди: локація ніяка, потік людей маленький. Однак підприємець не злякався і підтримав проект. «Коли я побачив зелень, дерева, людей — зрозумів, що це дуже правильний крок. Вийшло все класно. Робіть ще, не зупиняйтесь. Я готовий підтримувати такий проект», — каже Сергій.
За два дні «ПАРКування Соборного» відвідало близько 2 тисяч людей при тому, що температура не перевищувала 14 градусів. Навіть після заходу,всі навколишні магазини і кафе продовжують говорити про Соборний і новий ракурс, який вони побачили.
Про майбутнє проекту
Облаштування простору створило чудовий майданчик, аби поговорити про зміни і почути думку тих, хто захотів приєднатися. Два дні активної комунікації дозволили подивитися на проект з нової сторони і зробити декілька висновків.
- Місто не стало. Протягом тижня п’ята частина майдану була фізично відділена і закрита для руху автомобілів. Однак анонсований транспортний армагедон не відбувся. Проте, повністю протестувати запропоновану схему організації дорожнього руху не вдалося. Реалізація тимчасової схеми дозволить підвищити безпеку руху водіїв і пішоходів та покращить пішохідні зв’язки за рахунок додаткових переходів і більш прямих шляхів. Нещодавний ремонт майдану дозволяє протестувати цей варіант за рахунок тимчасової розмітки і зафіксувати затримки та інтенсивності руху.
- Парк — це круто, а паркінг де? Більшість коментарів про організацію простору на майдані Соборному є позитивними. Мешканцям сподобалось, як облаштовано простір. Багато людей зізнаються, що скептично ставилися до ідеї, але прийшли, подивились і змінили свою думку. Проте питання паркування автомобілів залишилося відкритим. Обговорення показало, що простого рішення немає і місто має нарешті взятися за розробку комплексної стратегії паркування.
- Зробіть скейт-парк, але не тут. Якщо обрати одне абсолютно переможне рішення ПАРКування Соборного, то це було облаштування мобільного скейт-парку. Ці 600 квадратних метрів використовувалися найефективніше від моменту встановлення до демонтажу. Водночас стало зрозуміло: скейт-парк шумний і потребує іншого місця. Представники департаменту економічного розвитку протягом двох днів спілкувалися з користувачами і усіма зацікавленими і створили карту дев’яти потенційних локацій для парку. Далі необхідно аналізувати ділянки, планувати і приймати рішення.
- Так, а що з реконструкцією? Загалом захід показав, що Житомир готовий до якісних і цікавих змін. Проте, в теперішніх економічних і демографічних умовах рішення, які приймаються, мають бути доцільними і обгрунтованими. Наявність стратегії дозволяє приймати рішення більш ефективно, реалізовувати частинами в рамках поточних ремонтів та реконструкцій, ефективно реагувати на пропозиції партнерів. Житомир отримав бачення центральних майданів міста, які треба доопрацювати.
ПАРКування Соборного показало, що може бути комфортніше і безпечніше без капітальних вкладень. Аби віддати половину майдану всім житомирянам, не треба нічого витрачати, просто змінити схему руху автомобілів. А далі? Далі майдан Соборний може знову стати місцем дискусії, розвитку та життя. Житомир вже показав, що готовий до цього.
Фото обкладинки: ScreenLightMedia