«Здоров’я в місті» — це щорічна міжнародна конференція, присвячена структурним проблемам здоров’я і здорової поведінки у міському середовищі. З 2012 року її встигли прийняти Лондон, Глазго, Амстердам, Барселона і Базель. 2018 року конференція вперше відбулася за межами Західної Європи — в Одесі. Її організували Альянс громадського здоров’я, AFEW International, Одеська міська рада і Knowledge-Action-Change. Публікуємо конспекти кількох найцікавіших виступів, які відбулися в рамках конференції.
Директор глобальної СНІД-програми Світового банку про здоров’я і нерівність
Девід Уїлсон є дослідником і програмним менеджером у сфері боротьби з ВІЛом. Він опублікував близько сотні наукових статей і працював у більш ніж 50 країнах світу. Майже 20 років Девід був професором Університету Зімбабве, а зараз займає посаду директора Глобальної програми Світового банку з боротьби зі СНІДом.
У минулому столітті відбувся безпрецедентний прогрес у людському розвитку і охороні здоров’я. Відсоток людей, які живуть в крайній бідності, знизився з 50% у 1980-х роках до менш ніж 10% сьогодні. За останні 50 років очікувана тривалість життя виросла більше, ніж за попередні дві тисячі. Дитяча і материнська смертність, а також смертність від малярії зменшилися удвічі з 1990 року. Більшість цих надзвичайних здобутків зумовлені поліпшенням харчування, санітарії і стандартів життя, вакцинами і антибіотиками. Вперше в історії ми маємо реальну можливість змістити фокус з хворіб і ранніх смертей до світового благополуччя і довголіття. Однак, виклики, які сьогодні стоять перед людством, мають менше простих рішень і більш комплексні причини. Багато з нас відчувають тривожність з приводу майбутнього. Парадокс в тому, що вирішальні фактори довгого і здорового життя майже повністю перебувають поза системою охорони здоров’я.
Рівень здоров’я у багатьох країнах погіршується. Очікувана середня тривалість життя чоловіків в Україні все ще є нижчою, ніж у 1987 році. Цей показник знижується також у США і постіндустріальних районах Великої Британії. Середні значення приховують крайнощі: глобально, ми є багатшими, ніж коли-небудь були; але нерівність швидко зростає. Більшість прибутку накопичують найбагатші, заробітна плата і соціальна мобільність зменшується, а робочі місця стають непостійними та незахищеними. Мобільність у доходах зростала після закінчення Другої світової війни, але з 1975 року стагнує. Для того, щоби 10% найбідніших могли досягнути середнього економічного рівня, у Данії потрібно 2 покоління, у Німеччині — 6, а в Колумбії — 11. У книжці «Наші діти» Роберт Патнем написав: «Більшість повоєнних дітей на Заході прожили значно кращі життя, ніж у їхніх батьків, але наші діти мають гірші перспективи».
Читати також:
Капіталізм, неолібералізм і міста
Від чого залежить довге і здорове життя?
- Здорове харчування і фізичні вправи. Країна за країною індустрія фастфуду поширюється Латинською Америкою, Африкою і Азією, оскільки здорова їжа власного приготування є дорожчою. Погіршення міського середовища, а також фізично виснажлива, але нездорова робота призводять до зниження фізичної активності. Ці проблеми тісно пов’язані з соціально-економічним статусом і рівнем освіти. Ожиріння і недостатня фізична активність сконцентровані у найбідніших спільнотах, постіндустріальних містах і забутих сільських місцевостях.
- Мережа сім’ї і друзів. Зростання соціальної ізоляції погано впливає на наше здоров’я. 20 років тому Роберт Патнем описав, як через поширення телебачення у Сполучених Штатах люди перестають брати участь в різних клубах, організаціях і спільнотах, розсіюються соціальні зв’язки і зменшується соціальний капітал. Великим питанням сьогодні є вплив на соціальну ізоляцію інтернету, віртуальної реальності і соціальних медій.
- Стабільна цінна робота. Зв’язок між безробіттям і психічним нездоров’ям дуже добре задокументований. Технологічна революція в першу чергу забрала робочі місця блакитних комірців, а зараз швидко знищує також робочі місця білих комірців. 20 років тому найбільша американська компанія AT&T давала зайнятість 400 000 людей. Сьогодні Гугл більший у 10 разів, але дає роботу менше, ніж 40 000 людей. Примноження багатства і примноження нових робочих місць більше не пов’язані. В Іспанії і Греції безробіття серед молоді сягає 50% і більшість доступних їм робочих місць непостійні. Непостійними є третина робочих місць у Австралії. Частка зарплати у американській економіці є найменшою з того часу, відколи ведуться спостереження. Примножене у світі багатство більше не розподіляється через заробітну плату.
- Житло. Частка молодих людей віком 25-35 років, які мають у власності житло, знизилася у Великій Британії з 66% 20 років тому до 25% сьогодні.
- Сенс життя або цілі.
Що ми можемо зробити з цим як спільноти, міста і держави? Перш за все, важливу роль грає система охорони здоров’я. Свідченнями цього є результати боротьби з серцево-судинними захворюваннями у США і діабетом у Європі. Наукові відкриття даватимуть нам все кращі і кращі інструменти для боротьби з ожирінням, психічними та іншими хворобами. Однак, існують також соціальні причини. Дуже важливими є обмеження фастфуд-індустрії, будівництво здорових міст і чисте повітря. Але найбільш потужною зміною, яку ми можемо здійснити, є соціальна рівність. Що для цього потрібно?
- Забезпечити універсальний доступ до охорони здоров’я для всіх. Хвороба не повинна заганяти сім’ю в бідність.
- Інвестувати у високоякісну освіту для всіх, а не лише для заможних. Навички є ключовими в питанні рівності. Обмежений доступ до якісної освіти зумовлює накопичення можливостей, коли діти найпривілейованіших мають доступ до якісної освіти, яку більше ніхто не може здобути.
- Створити умови для зайнятості батьків завдяки якісній системі догляду за дітьми і запровадженню програм раннього розвитку.
- Збільшити рівність можливостей через політику перерозподілу за допомогою прогресивних податків.
- Фокусуватися на просторових і регіональних нерівностях через програми солідарності, координацію планування розвитку й інклюзивні політики зонування.
- Створювати робочі місця з аналітичною, соціальною і доглядовою роботою, а також рухатися в напрямку беумовного базововго доходу, щоби полегшити вплив технологічних змін.
Політичні й економічні сили часто пріоритизують короткострокові цілі і нагальні виклики. Це призводить до посилення незадоволення, поляризації і популізму, які ще більше ускладнюють довготермінове планування. На жаль, ми схильні боротися у минулих війнах, а не теперішніх чи майбутніх. Можливо, наша соціальна політика і досі спрямована на це? Як добре ми можемо справитися з технологічною революцією, у час якої живемо?
Мер Одеси про зміну ставлення до людей, які вживають наркотики
Геннадій Труханов — другий міський голова в Україні після Віталія Кличка, яки підписав Паризьку декларацію, долучившись до ініціативи Fast-Track Cities. Її започаткувала мерка Парижа Анн Ідальго у 2014 році. З того часу дві сотні міст зобов’язалися досягнути цільових показників боротьби з ВІЛ 90—90—90:
- 90% людей, які живуть з ВІЛ, мають знати про свій ВІЛ-статус.
- 90% з тих, які знають, мають отримувати антиретровірусне лікування.
- 90%, які отримують лікування, мають знизити своє вірусне навантаження.
На жаль, довгий час наше місто було лідером за поширенням ВІЛу, туберкульозу, гепатиту. Нам були вкрай необхідні Паризька декларація і меморандум з Альянсом громадського здоров’я. Однак, найголовніше — це зміни свідомості і ставлення, зміни традиційних методів протидії на ті, які зараз успішно реалізовують у Європі.
У моїй свідомості багато перевернула минулорічна поїздка у Берн. Ми побачили новий ефективний підхід і вже почали запроваджувати його у нашому місті. Були шоковані, коли побачили там центр, куди наркозалежні люди приходять і можуть за допомогою медиків прийняти те, що вони приймають, але зробити це безпечно. Ставлення — як до людей, які мають хворобу, з якою їм потрібно допомогти, а не карати. Скажу чесно, в Україні, в Одесі, на мою суб’єктивну думку, суспільство ще не готове до такого сприйняття.
Перше, що ми почали після повернення з Берна — це робота з депутатами міської ради, комісією охорони здоров’я, нашими підрозділами і Департаментом охорони здоров’я. Не скажу, щоб вона йшла плавно, але ми прийняли міську програму з протидії туберкульозу, СНІДу та іншим вірусам. Не з першого разу, але сьогодні вона є і діє в Одесі. Ми ведемо велику роботу з правоохоронними органами, тому що в свідомості багатьох наших правоохоронців є певна суперечність. Протягом багатьох десятиліть наркоманія розглядалася як злочин, а наркозалежні — злочинці, а не як люди, які потребують допомоги, лікування. Мені дуже сподобалася зустріч в муніципалітеті Женеви з відділом охорони здоров’я. Вони дуже яскраво сказали: «Чому ми не реагуємо на людей, які вживають алкоголь, хоча вважаємо алкогольну залежність хворобою? Є люди, які щоденно приймають антидепресанти, а це також залежність». Зміна філософії, зміна ставлення — це основне завдання для України і для Одеси.
Спецпредставник Генсека ООН про політичні причини епідемії ВІЛу в Східній Європі
Мішель Казачкін — французький лікар, дослідник і правозахисник. 1983 року він вперше почав лікувати людей зі СНІДом, а 1985 року відкрив спеціалізовану клініку в Парижі. Протягом п’яти років Мішель очолював Глобальний фонд для боротьби зі СНІДом, туберкульозом і малярією. З 2012 року він працює Спеціальним представником Генерального секретаря ООН з ВІЛ/СНІДу у Східній Європі і Центральній Азії.
З 2000-х років у світі спостерігається зниження кількості нових випадків зараження ВІЛ-інфекцією, а також зниження кількості пов’язаних з ВІЛом смертей. Східна Європа і Центральна Азія є єдиним регіоном з протилежною тенденцією стійкого і стрімкого росту епідемії. З 2010 по 2016 роки кількість нових випадків зараження зросла тут на 60%, кількість смертей — на 27%. Більше половини нових випадків припадає на Росію і там ця цифра продовжує зростати. Кількість нових зареєстрвованих випадків ВІЛу в Україні з 2010 до 2015 року зменшилася на 23%, але у 2016-2017 роках знову почала збільшуватися.
На відміну від інших частин світу, епідемія виникла і продовжує розвиватися не зважаючи на те, що країни регіону мають високий або середній рівні доходу; а також незважаючи на те, що в цей час уже існують антиретровірусна терапія і ефективні стратегії профілактики. Епідемія почалася тут у другій половині 1990-х років на тлі суспільної бентеги, проблем у системі охорони здоров’я та епідемії вживання ін’єкційних наркотиків. В останні роки більшість нових випадків зараження ВІЛом припадає на людей віком 30-50 років. Ситуація неоднорідна всередині країн: центром епідемії в Росії є Урал і Сибір (дві третини нових випадків в Україні припадає на 6 найбільш уражених регіонів: Дніпропетровську, Одеську, Донецьку, Київську та Миколаїську області і місто Київ). Це свідчить про велику відповідальність у боротьбі з ВІЛом, яка лежить на місцевих органах влади.
Епідемія є концентрованою: деякі суспільні групи мають непропорційні ризики і захворюваність ВІЛом, а також обмежений доступ до базових ВІЛ-сервісів. У всьому світі до них належать чоловіки, які мають секс з чоловіками (у 28 разів більший ризик захворіти); секс-працівниці і секс-працівники (у 13 разів більший ризик); люди, які вживають ін’єкційні наркотики (у 22 рази більший ризик); трансгендерні жінки, які мають секс з чоловіками; ув’язнені і затримані; партнер_ки ВІЛ-інфікованих людей; а також підлітки, які належать до усіх цих груп. Епідемія поширюється не тільки тому, що суспільство стигматизує і дискримінує цих людей. Таке ставлення має політичну, законодавчу і поліційну основи:
- У всьому регіоні, включаючи Україну, секс-робота криміналізована.
- В Узбекистані і Туркменістані гомосексуальні стосунки між чоловіками криміналізовані, у Росії діє закон про заборону «пропаганди гомосексуалізму». В тих країнах регіону, де законів проти ЛГБТ немає, звучать пропозиції їх ухвалити.
- В частині країн зберігання наркотиків для особистого використання криміналізоване, тоді як у інших норми для диференціації особистого використання від торгівлі чи перевезення дуже низькі. Загалом, наркополітика покладається на заборони і поліцейські методи, тому людей ув’язнюють навіть за незначні правопорушення.
- У всіх країнах регіону криміналізована передача ВІЛ-інфекції, у кількох діє заборона на в’їзд, перебування і проживання людей, які живуть з ВІЛ.
- У Росії, Узбекистані і Туркменістані забороненна замісна метадонова терапія. Після окупації програми замісної терапії були припинені також на території Криму і окремих районів Донецької та Луганської областей.
- У більшості країн мігранти, особливо, незареєстровані, мають обмежений доступ до ВІЛ-сервісів.
Пострадянські системи охорони здоров’я традиційно є дуже секторальними і спеціалізованими. Система лікування туберкульозу не пов’язана з системою лікування ВІЛу, а первинна медична допомога не інтегрована з вторинною і третинною. Система тестування орієнтована на широкий загал і не охоплює ключові групи, у яких зосереджені більшість недіагностованих випадків інфекції. Лікарі не підготовлені до роботи з ключовими групами. Це призводить до того, що дуже часто ВІЛ діагностують на останніх стадіях. Зростає частка одночасних захворювань на ВІЛ і туберкульоз, що особливо поширено у місцях позбавлення волі серед людей, які вживають наркотики.
Боротьба зі СНІДом і туберкульозом недофінансовується. Лише 28% людей, які живуть з ВІЛ, мають доступ до антиретровірусного лікування. Глобальні фонди скорочують інвестиції у країни з середнім рівнем доходів і тому починають виходити з регіону, однак перехід від донорського до бюджетного фінансування йде повільно. Уряди демонструють обмежену готовність платити за програми, спрямовані на вразливі групи, а також витрачають зайві кошти на купівлю ліків за завищеними цінами. У всьому регіону є чудові приклади активізму та громадських організацій, але вони залежні від міжнародного фінансування, яке скорочується. Деякі країни запровадили обмеження на реєстрацію громадських організацій і отримання грантів з-за кордону. При цьому, ефективних механізмів залучення ГО до виконання послуг за контрактами на замовлення держави немає.
Прогрес є, але він все ще може бути кращим. 2018 році в Грузії, Молдові і Україні стала доступною доконтактна профілактика ВІЛу (PrEP). Білорусь, Казахстан, Молдова й Україна зберегли або розширили програми зменшення шкоди за рахунок бюджетних коштів. У Санкт-Петербурзі інвестиції місцевої влади у програми профілактики призвели до зменшення кількості нових випадків ВІЛ-інфекції. В Україні, Казахстані і Молдові запроваджені більш ефективні механізми закупівель, що дозволило значно розширити доступ до лікування ВІЛу. Це все є питанням вибору і саме в цьому полягає функція політики.
Здоров’я є політичним вибором на всіх рівнях влади: муніципальному, регіональному, національному і глобальному. ВІЛ у Східній Європі — це епідемія втрачених можливостей. Для боротьби з нею необхідно терміново збільшити охоплення програмами тестування, профілактики і лікування. Критично важливо перейти від медичного підходу до соціально орієнтованого, забезпечити рівний доступ до здоров’я і запровадити систему громадського здоров’я — комплекс інструментів зі зміцнення здоров’я, попередження захворювань, збільшення тривалості та заохочення здорового способу життя.