У серпні 2017 року Mistosite поговорив з представниками ключових міських ініціатив та організацій Одеси про їхній досвід, невдачі та лайфхаки у міському активізмі.

Любов Ждан — директорка з розвитку краудфандингової платформи «Мой город». Це сайт, на якому всі охочі можуть розмістити ідею міського проекту, а за наявності достатньої кількості голосів команда ініціативи допомогає реалізувати проект.

Платформа «Моє місто»

Ідейними натхненниками платформи були Артем Бородатюк і Олександр Борняков — засновники IT-компаній «Netpeak» i «VertaMedia». З’явилася потреба у системних, а не одноразових покращеннях міста. Разом з ідеєю утворилася спочатку невелика команда: керівник, менеджер проектів і розробник (програміст). Згодом прийшли інші люди і зараз нас п’ятеро.

Запускали платформу з декількома проектами, наймасштабніший з яких був пов’язаний з вирішенням проблеми безпритульних тварин. Раніше ми майже все робили самі: прибирали вулиці, встановлювали бокси, щось ремонтували, фарбували. Але потім зрозуміли, що це неправильно, потрібно залучати людей: у кожного проекту має бути автор, який краще знає, як зробити цей проект успішним. 

Команда «Мого міста» не бере на себе всю відповідальність, це робота кожної людина, яка хоче чогось досягти, покращити місто, втілити свою мрію. Платформа — це громадське голосування грошима: перемагає той, хто зібрав більше коштів. «Моє місто» існує не лише для збору коштів, а й ресурсів. Якщо ви зібрали гроші, це не означає, що проект буде реалізовано. Обов’язково потрібна команда, повний комплекс необхідних інструментів.

Сьогодні у нас є більше 35 проектів, які перебувають на різних стадіях реалізації. Головна відмінність нашої краудфандингової платформи від інших соціальних майданчиків — ми не отримуємо комісію від зібраних коштів. Також платформа не пов’язана з політикою. Ми не займаємося адресними проектами, якщо ідея полягає в тому, щоби допомогти конкретній людині, то, на жаль, нічого не вийде.

Намагаємося бути менш бюрократичними: ми гнучкі та лояльні. Для того, щоби подати проект, не потрібно проходити сім кіл пекла. Достатньо правильно заповнити форму, зустрітися з менеджером і підписати договір про зобов’язання. Проект розміщується на 6 місяців для збору коштів. Після закінчення цього терміну автор приймає рішення — продовжувати збір коштів чи запускати новий проект.

Як ми бачимо це в майбутньому? Є дуже багато людей з хорошими пропозиціями, яким не вистачає знань у сфері проектного менеджменту. Ми плануємо розробити навчальну програму для тих, хто хоче перетворити ідею на проект. Хочемо працювати не лише для Одеси, але й для всієї України, створити для кожного міста єдину платформу.

Створення проектів

Подання проекту відбувається у декілька етапів: будь-яку ідею можна зареєструвати на платформі, кожен за неї може проголосувати. Вже на початковому етапі можна зібрати команду, отримати підтримку. Якщо автор впевнений, що йому вдасться цю ідею перетворити на проект, то він заповнює спеціальну форму, у якій все детально написано. Команда платформи і менеджер розглядають проект, ми зустрічаємося з автором і намагаємося допомогти: даємо поради щодо оформлення, поширюємо інформацію у ЗМІ та соціальних мережах.

Читайте також:
 Олександр Славський: «Будь-які інноваційні проекти — це невдачі та ваша реакція на них»

Більша частина роботи залежить від автора, ми не будемо працювати з проектом, якщо його засновник не хоче розвиватися і рости.

Будь-який соціальний проект, спрямований на благоустрій міста, потрібно зареєструвати у міськраді. Ми готові допомагати авторам, пояснювати, в який департамент, до яких органів влади потрібно звернутися, щоб отримати дозвіл. У нас немає особливих привілеїв. Намагаємося створити таку систему, щоби кожен громадянин бачив, як просто можна досягнути результатів. Мабуть, це головні рівні, на яких ми допомагаємо.

Успішність

Секрет успіху полягає у тому, що «Моє місто» — унікальний для Одеси інструмент. У нашому місті є багато офлайнових просторів для кооперації та формування громад активістів, а ми допомагаємо це робити онлайн.

Ми дуже ретельно працювали над іміджем платформи: активно залучали людей, подавали приклад, говорили, що кожен у своєму дворі може щось змінити. З самого початку ми працювали відкрито та прозоро: проекти обов’язково підкріплювалися документально, всі витрати були і досі є доступними публічно. Після успішного завершення декількох проектів, коли з’явилися фізичні результати, ми отримали ще більше довіри від людей. Поступово, по крихтах ми зібрали інтерес і довіру.

Головне — бути чесними. Ми завжди говоримо те, що думаємо і ніколи не даємо наївних обіцянок. Наша глобальна ідея — залучити бізнес до корпоративної соціальної відповідальності.

Як говорити з муніципалітетом? Чесно і відкрито. Насправді, в цьому випадку достатньо діяти відповідно до закону: якщо мені потрібно отримати дозвіл, я заходжу на сайт міської ради і дізнаюсь, як це зробити. Потрібно ознайомитися з місцевим законодавством, мати всі документи, підписати їх.

Складнощі і зміни

На помилках потрібно вчитися.

Спочатку ми неправильно розставили наголоси: думали, що вп’ятьох зможемо реалізувати кожну хорошу ідею. Тепер розуміємо, що платформа — це інструмент, майданчик, через який можна створити проект. Ми допоможемо, зберемо фінанси, команду, популяризуємо проект у ЗМІ.

Деякі проекти не отримали продовження. Наприклад, була ідея встановити бокси для прибирання за собаками. Частину коштів зібрали на платформі. Меценати, донори і ми активно брали участь у цьому. Але не продумали, як все буде працювати надалі, хто буде відповідальним. Тепер будь-який проект, який запускається на платформі, має управлятися його автором від початку до кінця.

Поради активіст(к)ам

Раджу всім бути більш цілеспрямованими і самовпевненими. Часто трапляється так, що автор захоплюється ідеєю, загорається «вогник», але після перших труднощів він одразу все покидає: «Я не хочу, я не буду. Взагалі, мені це вже не цікаво. Краще буду займатися своїми справами». При появі складнощів не можна опускати руки, варто звернутися за допомогою.

Читайте також:
Юлія Фролова про Urban Inst. і складнощі в реалізації міських проектів

Платформа корисна для тих, хто боїться самореалізуватися, зробити зайвий крок. Можна навести реальні приклади того, як автор з нашою допомогою ставав сильнішим. Якщо вам страшно, або наразі ви ще не маєте своїх ідей, погортайте проекти на платформі, приєднайтеся до будь-якого з них. Потрібно почати: познайомитися зі спільнотою, підключитися до проекту, підтримати його будь-яким способом, побачити, як все працює.

В Одесі багато людей — активні «диванні критики». Платформа «Мой город» створювалася з девізом: «Для тих, хто любить робити, а не говорити». Ще один девіз, який мені завжди дуже подобався: «Досить нити. Давайте що-небудь робити». Можна страждати, що все погано: війна, у місті брудно, мало урн, багато безпритульних тварин, — можна довго перераховувати, але краще давайте щось змінювати.

Поділитися текстом