2016 року Одеса офіційно не брала участі в Європейському тижні мобільності. Однак, під час нього, 17-18 вересня, у місті було проведено одну з найцікавіших в Україні акцій окупації проїжджої частини і перетворення її на публічний простір. Цю подію готували більше року. Такий ґрунтовний підхід, що передбачав проведення досліджень і залучення всіх зацікавлених сторін, є гарним прикладом для інших українських міст, де подібні заходи рідко супроводжуються на стільки хорошою підготовкою. Ми попросили Вікторію Олішевську, одну з організаторок акції, розповісти детальніше про цей досвід.

Читайте також:
Оновлення Ярвалу: цінності, дослідження, експеримент

За показниками розвитку міських активностей Одеса є цілком посереднім містом в межах України. А може, й гірше середнього. Звісно, такий неприємний показник не відповідає ані розмірам, ані історії, ані тим же амбіціям мешканців. В Одесі, зі всіма її позитивними епітетами, непристойно мало людей, об’єднань, угруповань, які могли б похизуватися результатами змін власного міського середовища.

Тим не менш, знайшлись одеські урбаністи, ладні почати позитивні зрушення — Urban Inst., що почав діяти ще пару років тому. Метою цих людей є дослідження міста, комунікації із міськими суб’єктами, а потім, на основі такого комплексного і доволі важкого в українських реаліях процесу, — вироблення пропозиції щодо вирішення конкретних проблем.

Ще минулого літа в Urban Inst. з’явився проект «ОККУПАЙ Жукова», що передбачав експериментальну зміну функціональності провулку в історичному центрі Одеси. Протягом багатьох років (напевно, десятків) провулок Віце-адмірала Жукова виконував роль парковки як для місцевих жителів, так і для інших містян водночас. 80% простору провулку використовується саме припаркованими машинами, хоча за годину ним проходить близько 650 людей. Боюся, така ситуація невідповідності знайома багатьом нашим містам, коли невеликі вулиці, що є ланкою між транзитними шляхами, перетворюються на додаток цих шляхів, тобто, стають суцільною парковкою, що розростається і на проїжджу/тупикову дорогу, і на пішохідний тротуар. Очевидно, що в таких випадках вулиця перестає виконувати одну зі своїх головних функцій — бути середовищем для мешканців. Саме для розв’язання цієї проблеми Urban Inst. виробив рішення — провести тимчасовий експеримент із перекриття провулка-парковки від усіх машин задля перетворення його в провулок-пішохідний.

Для реалізації такого проекту потрібно було пройти багато етапів, адже бюрократична система міської влади та, як вже було зазначено, часткова відсутність зацікавленості мешканців у власному просторі, завдавали багато труднощів. Паралельно з архітектурними та дизайнерськими рішеннями облаштування провулку, над якими працювали одеські бюро (J.K. та S&T Architects), ми збирали одеситів навколо проекту. Шляхом запрошення на спеціальний відкритий курс урбаністики, залучення волонтерських організацій, розповсюдження інформації серед студентів та викладачів. Разом із ними проводили кількісні та якісні дослідження простору провулку — рахували кількість користувачів, спостерігали за активностями та діяльністю городян, питали та моделювали. Тут нам допомагали й експерти — лектори, які читали зазначений курс урбаністики в «Зеленому театрі». У цей же час проводилися наради та численні зустрічі з міською владою, поліцією, екстреними службами задля отримання всіх дозволів та владнання суперечностей. Цей активний процес тривав з кінця весни і до осені цього року.

Що найважливіше — Urban Inst. рази 3-4 зустрічався із городянами та комерцією, які мешкають на провулку Віце-адмірала Жукова. Ми говорили про те, чому наразі провулок не є зручним для пішоходів, навіщо там зміни, які саме варіанти пропонуємо ми, та яким чином самі мешканці можуть вплинути на процес. Як винятки, були й негативні відгуки, на кшталт «Нам і так добре», «Не бачу різниці», «Хто вам платить, що ви добровільно займаєтеся такими проектами?». Але, в цілому, сприйняття залишилося гарним, особливо в комерції та представників послуг, адже саме для них очевидними є переваги: відкритість фасадів дає споживачеві можливість, як мінімум, побачити заклад, як максимум, стати постійним відвідувачем закладу, куди можна з легкістю дістатися своїми ногами, не забруднившись і не обходячи десятки чужих автівок. Місцевим пішохідна вулиця мала б надати переваги у вигляді тихої зони із зеленими насадженнями та естетично привабливими міськими меблями поруч. Тобто, якісний громадський простір прямо біля будинку.

В кінці кінців, під час вихідних 17-18 вересня завдяки команді Urban Inst., «Зеленому театру», Impact Hub Odessa та ініціативним мешканцям міста провулок був вичищений від машин, там розставили дерева й дизайнерські меблі. Ми поки що не встигли дорахувати точну кількість відвідувачів, але можемо із впевненістю сказати, що за ті вихідні їх було в рази більше, аніж на провулку-парковці до цього.

Наразі проект триває — проходить етап спілкування із мешканцями, підготовка до громадських слухань та круглого столу із владою. Важливо, що доля цього провулку залежить від самих мешканців. Наша задача була тільки в тому, щоб показати альтернативу, як може бути. Їх же задача — прийняти на громадських слуханнях таке рішення, що буде зручним для всіх мешканців міста.

За планом, вже найближчими місяцями ми знатимемо, чи отримає Одеса пішохідний простір в історичному центрі міста.

Поділитися текстом